25 december - dag 13

Omänskligt tidigt satte vi oss i bilen, 3 timmar senare var vi framme vid gränsen till Laos. Där tog det en stund innan vi hade fått visum för att kunna ta oss över. Såklart var det bara jag och pappa som behövde det och det var mest krångel med oss. Det tog tre gånger längre tid för oss än för de andra att få det godkänt, av någon anledning.

Vi hoppade på en buss som skulle ta oss till kontrollen, där vi sedan bytte till en annan guidebuss. Där skulle vi spendera våra kommande timmar. Först pausade vi för ett stopp i en hantverkarbutik. Där fanns allt från elefanter skurna i trä, tyger, smycken och vaser gjorda i stål. På vägen stannade vi också en alltiallobutik och vid ett flertal olika sorters tempel och byggnader. Hur fina byggnader som helst och så mycket att titta på. Även om landet i sig var väldigt likt Thailand så var det fortfarande väldigt annorlunda. Sista stoppet gjordes där vi startade och där fanns ett stort taxfree varuhus. Även här kan man väl säga att jag köpte en hel del. Hehe. Jag förberedde mig på en resa hem som skulle ta 3 timmar, men som istället tog 6 timmar. En roadtrip där en lastbil välte i en korsning, en hund blev påkörd och där vägen mer liknade ett blåsigt hav av vågor än en väg.  Genväg kallade mamma det.

Vi har bestämt oss för att hoppa över Chiang Mai iår. För ingen av oss orkar sitta i en bil fyra hela dagar. Tråkigt, men för att bli ganska åksjuk så är jag glad för att slippa den biten. Såhär tids finns det mycket att göra i stan med tävlingar, marknader och shower. Vi tänkte vi skulle åka runt här istället för att åka så långt där vi ändå bara kan vara i en dag. 

Bra fest när jag kommer hem martina :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0