april - juni

April

I april hände följande saker:

 

1.Jag har för första gången iår tagit på mig min bikini för att sola utomhus.
2. Ätit min första piggelin.
3. Tvättat mammas bil, vilket är väldigt somrigt!
4. Sett årets första fjäril, (3 på en och samma gång)
5. Skrikig mig hes för att jag sett årets första väldigt stora spindel.
6. Råkat ut för en kissande parvel på barngympan.

 

De första dagarna var redan väldigt händelserika och mildare blev det inte. Jag sa hejdå till mamma och gav henne kramar så att hon skulle klara sig en månad framöver utan mig för att spendera en månad i thailand. Tredje Balders på året ägde rum för min del, som förövrigt var en kanonkväll. En festkväll hemma hos gabriel blev en tokig kväll för oss alla. Inte på det galna sättet, utan åt det bättre. Vi försökte oss på en tjejkväll hemma hos lisa också. Vi åt och hade det riktigt trevligt tills killarna störtade in genom dörren, en efter en och tog över soffan och tvn. Där förstördes en perfekt kväll, återigen av dessa grabbar.

 

Martina fyllde 18 år som firades tillsammans med familj och lite släkt. Jag mådde helt perfekt vilket jag kan konstatera av denna text citerad från bloggen. ” Klockan är tio och det är redan strålande sol och värme ute. Amazing! Sitter ute på altanen i en solstol, har precis avnjutit min glass och nu irriteras jag av en surrande humla. Konstaterar att gräset skulle behöva klippas, och är redo för att flytta ut resten av utemöblerna, hör fåglarna kvittra,  musik som strömmar genom högtalarna på spotify och med kisande ögon har jag även konstaterat att jag mår bra! Jag mår helt perfekt! Och vädret är helt perfekt!”


Jag grillade för första gången utomhus och gjorde en delikat middag till martina och pappa. Med en uppvisning och valborg som spenderades hos Simon Arnell kunde vi välkomna maj med ett leende på läpparna.


28 April blev månadens dag då jag, pappa och syrran styrde bilen mot helsingborg för att hämta upp en alldeles ny familjemedlem. Inte större än en hand packade vi in oss i bilen, med en till man i huset.

Maj

Maj blev en månad med ett fullspäckat schema dag in och dag ut. Den 5 april tog vi fram skumpan och gratulerade martina till körkoret. En middag på sorello avslutade hennes lyckligaste stund. Nu kunde hon köra utan någon bredvid sig, vilket betydde att jag kunde utnyttja henne till fullo!

 

Nian började lida mot sitt slut och det blev dags för spexfoto. Bilden får tala för sig själv, helt enkelt.


Mamma kom hem från thailand och fick träffa den lille molle och jag kan lova er, även hon blev störtförälskad i honom. Badade för första gången i robins badtunna tillsammans med honom och daniel. Vi letade stjärnfall, åkte ut en tur med båten, knäckte en öl och tittade på stjärnorna. Låter romantiskt, men det var det sista ordet jag skulle beskriva denna förödande kväll. Okej, katastrofalt var att ta i, för let’s face it, det var en bra kväll.

 

29-30 maj befann hela vår klass sig i göteborg för att spendera helgen tillsammans på liseberg, stan och vandrarhemmet. Vi åkte oss illamående på alla karuseller, solade i solen, spelade på chokladhjulen och njöt av våra sista dagar tillsammans. Vi gjorde denna resa lika bra som den förra, om inte bättre! På vandrarhemmet träffade vi skånska människor vi inte visst fanns. Härliga prickar allihopa. De märkte vi nog av att några tjejer i klassen tyckte. De blev också härliga stunder inne på stan, även en andra dag på liseberg.

Juni

Solen började gassa riktigt uppe på himmelen, vilket ledde till många avbrutna lektioner för brännboll. Hela vår klass tröttnade tillslut och ingen kunde riktigt samarbeta med någon längre. De blev mest bråk om precis allting.

 

En paddeltur mellan byvärma och gustavfors i regn och tennisbollar till hagel gjorde oss inte mer samarbetsvilliga. Det som troligtvis störde oss mest var att ena stunden var det strålande sol, som övergick till ösregn. Efter att vi hade paddlat genom strömmar och forsar, tagit oss igenom djupa sjöar med vinden i ansiktet, pausat ett fåtal gånger och fikat så var vi äntligen framme i gustavfors. Detta tog oss mer än 5 timmar och det resulterade i 2 kanoter som vältes. Priset tog simon och lucas hem som lyckades välta kanoten mer än 2 gånger, grattis pojkar!

 

Den 6e juni var det bara en vecka kvar i skolan, som firades med fest hemma hos olof. Där spräkte daniel sina byxor och vi satt mest och värmde fötterna på ett värmeelement. Sista skolveckan innehöll inte mycket vettigt. Årliga brännbollsturneringen spelades i vanlig ordning, jag stod som kapten och lyckades tillsammans med mitt lag segra 2 matcher. Det tog oss oturligt nog inte vidare till semin men vi var nöjda och glada ändå. Vi satte lärarna i stor press på i den annuella fotbollsturneringen mellan lärarna och niorna. Jag och många andra tjejer fegade ur och stod istället för heja klacken. Gjorde susen tills matchen skulle avgöras i straffar, då gick det mindre bra och det slutade i förlust. På kvällen hade vi en klassmiddag och alla var så himla fina! Jag kan inte mer än gråta när jag tänker på det. Vi fick se bilder och filmer från alla våra år tillsammans och minnet väcktes till liv igen. Dagen efter var jag på min kusins student i växjö och på kvällen var det niornas fest i bökhult som mest blev en besvikelse. Jag vet folk som hade tråkigt, även dem som fick lite för mycket av det goda. Blandat. Jag själv hade det kul någonstans där mitt emellan.

 

Sedan kom vi till den stora dagen. Dagen med stort D. Då vi skulle splittras och alla skulle åt olika håll, olika platser och skolor. Jag är svag för att erkänna att jag ibland kan sakna min gamla klass, för det trodde jag i ärlighetens namn att jag inte skulle göra. Inte som jag gör nu. Det är svårt att föreställa sig att vara utan vissa människor som man har gått i samma klass sedan sexårslekis, dagis till och med. Vi sjöng i kyrkan och tårar fälldes. Jag fick själv rysningar när klassens sångare annie tog tag i det hela och sjöng för oss. The winner takes it all. Jag fick till och med rysningar när jag skrev låttiteln. Så fint var det! Vi fortsatte hejdå-sägandet med fika och betyg. Sist av allt fick lärarna säga sina otroligt fina tal, som fick en att fälla flera hundra tårar mer än möjligt. Vi gick ut på gården och sa hej då på riktigt. En konstig känsla. Att aldrig mer få vara klass 9 på gemöskolan.

 

Första riktiga lovdagen kom och den spenderade jag med näsan i resväskan. Jag åkte till riddarön för ledarjippo och det var otroligt trevligt. Gick hem och la mig och inväntade den stora dagen. Nervositeten och resfebern kikade fram på allvar. 17 juni begav jag mig till stationen, en solig dag, för att spendera en hel vecka tillsammans med människor jag trivs med och tycker om i ett främmande land. En hel vecka! Det blev en vecka med sol och bad flera timmar om dygnet, puben på kvällarna och mysiga nätter på hotellet. Vi träffade nya norska människor som förblev nyfikenheten i spanien. Måna sena nätter och tidiga morgonar. Världens bästa start på sommarlovet och jag kan inte mer än tänka tillbaka på denna vecka och bara le för mig själv. Dra på smilegroparna lite extra mycket för oss!

 

Jag kom hem en vecka senare och möttes av lika mycket solsken som vi hade haft i spanien. Gick tidiga morgonpromenader och njöt av att vi hade fin sommar i Sverige. Tills åskan kom.

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0